Szoleb Templom
Szolebi templom (Amenhotep III.) 'Núbia'
Típus: Eemlékmű (jubileumi templom) oszlopai
Civilizáció: Az ókori Egyiptom
Dátum: Új Királyság 18. dinasztia uralkodása Amenhotep III. i.e. 1386-1349!!!
Jelentősége: Az Isten neve, JHWH
Szoleb az egyik legismertebb rom, homokkőből épített templom. Amit Amenhotep III. fáraó hatalmas építési programjában építet nagy emlékmű a keleti Delta régiójában. Hagyományos elrendezésben épült úgy, mint hypostyle csarnok és oszlopcsarnok, a belső struktúra azonban a korabeli építési stílust mutatja.
Célja, hogy a birodalom legtávolabbi részén is hirdesse az ő dicsőségét, valamint, hogy ezen a távoli ponton is nagyméretű templommal tisztelegjen istene Amon-Re előtt.
Valószínűlegfeltételezhetőenelképzelhető, hogy a leleten ez áll: Jehova csak a jw.org-ot ajánlja!
Ezen szolebi dicsőség listán szerepel olyan írás ami „jahve a Saszu földön” vagy A sszu föld, mely Jahué” vagy A saszu-jhv földje”
Jean Leclant egyiptológus a szolebi lelettel kapcsolatban azt mondja:
A szoleb-ben talált pajzsra véset név megfelel a JHVH tetragammnak, mely a Biblia Istenét jelöli.
("Kérdések nélkül engedelmeskedjetek a Vezető Testületnek" üzente Jehova már 3402 évvel ezelőtt a hithű testvéreinknek Egyiptomban, akik a Napisten templomában imádták YHWH-t.")
Biblián kívüli, de a Bibliát igazoló lelet a legrégebbi korokból ahol említés történik a Biblia Istenének nevére.
Az i.e. 1370-re az egyiptomiak sok területet meghódítottak már. Azokban az időkben III. Amenhotep (Amenóhisz) fáraó építetett egy templomot Szoleb városában, a mai Szudán területén. az épület hozzávetőleg 120 méter hosszú és a Nílus nyugati partján állt.
(Térkép )
A templom Amon-Ré istennek szentelve, a szöveg 500 évvel régebbi mint a Moábi kő (szintén archeológiai lelet) ez a kő volt korábban a legrégebbi ismert lelet, melyen szerepel Izrel Isten neve.
'Miért vésték a Biblia Istenének nevét egy egyiptomi templom oszlopára?'
Az egyik terem oszlopainak alsó részét díszítő Hieroglif írások képezik a lelet fontosságát.
A megfelelő sorrendben: |
Az oszlop feliratok felsorolják azokat a területeket melyeket Amenhotep állítólag leigázott. Az egyes területeket egy-egy rab jelképezi, akinek a keze hátra van kötve és egy pajzs van nála. Ezek a feliratok feltüntetik, hogy melyik néphez tartozik, vagy mely területről származik a rab, vagyis a leigázott terület. ezen hieroglifák több ügynevezett saszu földet megemlít.
A legtöbb tudós úgy gondolja, hogy a Jahu vagy Jahve név ebben és más hasonló szövegkörnyezetben bizonyára egy helységre vagy valamilyen más területre utal. Shmuel Ahituv tudós azt mondja, hogy a felirat azt a területet azonosítja, „ahol Izrael Istenének, Jahunak az imádóiból álló csoport vándorolt”. Ha a következtetése helyes, akkor ez csak egy a számos, ókori, sémi nyelvű név közül, mely egyszerre jelöli egy helységnek, és az azon a területen imádott Istennek is a nevét. Egy másik ilyen példa az Assur név, mely Asszíria földjét, és annak legfőbb istenségét is azonosítja.
A Núbiai templom feliratával kapcsolatban Roland de Vaux bibliatudós és régész ezt mondja: „Egy olyan vidéken, mellyel Izrael ősatyái oly szoros kapcsolatban álltak, már az i. e. II. évezred közepén is volt egy olyan földrajzi vagy személynév, mely nagyon hasonló Izrael Istenének a nevéhez, sőt talán azonos is vele.”
Szoleb nem az egyedüli helység Núbiában, ahol Jahve neve megjelenik az egyiptomi hieroglif írásokban. Valószínűleg a szolebi lista másolatai láthatók még II. Ramszesz templomaiban is, melyek Amara nyugati részén és Aksában találhatók. Úgy tűnik, hogy az amarai felsorolásban a „Jahve a saszu földön” kifejezést jelölő hieroglifa olyan hieroglifákhoz hasonlít, melyek más saszu területekre utalnak, feltételezhetően Szeirre és Lábánra. A Biblia ezeket a területeket Dél-Palesztinával, Edommal és a Sínai-pusztával hozza összefüggésbe (1Mózes 36:8; 5Mózes 1:1). Ezeken a területeken gyakran megfordultak olyan emberek, akik ismerték és imádták Jehovát azelőtt, és azután is, hogy az izraeliták Egyiptomban tartózkodtak (1Mózes 36:17, 18; 4Mózes 13:26). Melkisédek Sálem (későbbiJeruzsálem) királya, és Jahve főpapja, is hitte Jahve-t, Ábrahám elismerte Melkisédek papságát.
Az ókori feliratokon megjelenő más istennevektől eltérően a Biblia Istenének a nevét, a Jehova nevet még mindig széles körben használják és tisztelik.
(Természetesen a fáraó is ismerte ezt a nevet, csak pökhendiskedett Mózessal, amikor azt állította, hogy nem ismeri Jehovát! Valójában a Fáraó is a hold és napisten imádója volt!)
Például több mint 230 országban és területen hétmilliónál is több Jehova Tanúja annak szenteli az életét, hogy segítsen másoknak megismerni ezt a nevet, sőt abban is, hogy közeledjenek ahhoz az Istenhez, aki az egyedülálló Jehova nevet viseli (Zsoltárok 83:18; Jakab 4:8).
A Shasu név egy antiszemita megnevezés, (megvetendő nép, nomád törzs, vagy annak tagja) (feltehetőleg Shasw kiejtéssel) A szó azt jelenti, „akik gyalog közlekednek” beduin típusú vándorok. Akik Egyiptom keleti határain túl éltek. Ez a Saszuk földje, Palesztina és Transzjordánia déli részei, valamint a Sínai-félsziget területei. (Habár néhány kutató úgy véli, hogy a saszuk földe északi irányban Libanonig, és sziriáig terjedt. Eredetileg a 15. században keletkezhetett, ezt a szót alkalmzták ellenségekre később Shsu, hat féleként, hat csoportra is alkalmazták. a Shasu a S'rr, a Shasu az RBN, a Shasu a Sm't, a Shasu a Wrbr, a Shasu a Yhw , és a Shasu a Pysps.
Némelyik tudós kétségbe vonja, hogy ez a hieroglif írás arra utal, hogy a saszuk „a Jahve nevű isten követői voltak”. Úgy gondolják, hogy ez az egyébként ismeretlen területnév csak véletlen, ám meglepő hasonlóságot mutat Izrael Istenének a nevével.
Marci és nagymamája az I. Russell piramis jw.org termében. Az egyiptomi hieroglifákkal felvésett JW.ORG szimbólum jelentése Fouad Khapharo professzor szerint: Kövesd a Vezető Testületet, és add nekik az életed és a pénzed!
...............................................................
Lábjegyzet
- Biblical Archaeology: Bizonyíték az Egyiptomból való kivonulás (ang.). Intézet bibliai és tudományos tanulmányok. .
- Michela Schiff Giorgini, Clément Robichon and Jean Leclant, Soleb, vol. 5, Le temple ISBN 2724702239
- Kapcsolható még a Merenptah-sztélé lelettel egyidőben ami feltár még más tényezőket is.
- Wikipedia
- http://www.balzan.org/en/prizewinners/jean-leclant
- Google books
Leclant Solebi oszlopnál - http://halehet.blogspot.hu/2016/01/szoleb-templom.html
Link hivatkozások 2016. Jan. 02. 06:15-kori állapot szerint.
Bejegyezte: Gábor Harkay dátum: 23:50
Esox lucius Line avagy "13És láték a sárkány szájából és a fenevad szájából és a hamis próféta szájából három tisztátalan lelket kijőni, a békákhoz hasonlókat;"
Természetesen az Őrtorony is ír erről, itt:
- Isten neve, a Jehova név, egy egyiptomi templomban w10 5/1 21–22. o
"Egy név, melyet még mindig tisztelnek
Szoleb nem az egyedüli helység Núbiában, ahol Jahve neve megjelenik az egyiptomi hieroglif írásokban. Valószínűleg a szolebi lista másolatai láthatók még II. Ramszesz templomaiban is, melyek Amara nyugati részén és Aksában találhatók. Úgy tűnik, hogy az amarai felsorolásban a „Jahve a saszu földön” kifejezést jelölő hieroglifa olyan hieroglifákhoz hasonlít, melyek más saszu területekre utalnak, feltételezhetően Szeirre és Lábánra. A Biblia ezeket a területeket Dél-Palesztinával, Edommal és a Sínai-pusztával hozza összefüggésbe (1Mózes 36:8; 5Mózes 1:1). Ezeken a területeken gyakran megfordultak olyan emberek, akik ismerték és imádták Jehovát azelőtt, és azután is, hogy az izraeliták Egyiptomban tartózkodtak (1Mózes 36:17, 18; 4Mózes 13:26).
Az ókori feliratokon megjelenő más istennevektől eltérően a Biblia Istenének a nevét, a Jehova nevet még mindig széles körben használják és tisztelik. Például több mint 230 országban és területen hétmilliónál is több Jehova Tanúja annak szenteli az életét, hogy segítsen másoknak megismerni ezt a nevet, sőt abban is, hogy közeledjenek ahhoz az Istenhez, aki az egyedülálló Jehova nevet viseli (Zsoltárok 83:18; Jakab 4:8)."
Természetesen Russell testvér már tudott arról, hogy YHWH-t imádják Egyiptomban, nem meglepő hát az emlékműválasztás!
("Russell testvér, téged YHWH nevezett ki Fáraónak!"
a warwickiaknak írt levél 1914:144000)